Monday, July 5, 2010

Sambal Tahun 2010

Ya satu lagi masakan masyarakat jawa . Sambal tahun namanya.. sebab apa di panggil sambal tahun. Sebab sambal ni biasanya dimakan dalam jangka waktu yang lama. Bukanlah bertahun lamanya la sebab tak sampai seminggu pun dah habis. Biasa orang akan panaskan berulang setiap hari. Kalau kuah dah kering, tambah santannya. Semakin lama semakin sedap dan semakin pedas. Kalau hari raya ni menu special yang ada kat rumah mak. Makan ngan ketupat memang mengancam maklumlah kami saudara mara ni memng hantu pedas. Maklumlah jelak makan daging dan ayam kalau raya.
Yang ni saya masak sebab memang teringin sangat nak makan.. terbayang-bayang macam orang mengidam gamaknya. Ada orang suka masukkan perut, lulang ( kulit lembu) atau kerang. Yang ni saya masak kosong jer. Hajat nak masukkan kerang tapi kerang boleh pulak tak de bila nak beli.  Sudahnya  kosong jer sampai ke sudah. Yang ni resipi  yang mudah. Ada saya baca setengah orang letak taucu, halia tapi yang ni lah resipi mak saya.

Bahannya:
  • 500 g lengkuas -pilih yang muda-muda
  • 300 g cili padi -biarkan sebiji-sebiji
  • 10 ulas bawang merah* ditumbuk
  • 1 genggam ikan bilis* ditumbuk
  • 2 liter santan
  • Isi Kerang-saya tak letak sebab tak de
  • garam dan gula secukup rasa
Caranya
1. Hiris nipis-nipis lengkuas dan rebus. Buang airnya
2. Tumis bawang dan bilis hingga naik bau.
3. Masukkan cili padi dan dan lengkuas yang telah direbus tadi
4. Tutupkan periuk sebentar biarkan cili layu
5. Kemudian masukkan kerang dan santan.

* Lebih sedap kalau dimakan hari esoknya

No comments: